indie

Wiedza o życiu czy na życie?
Człowiek powinien uczyć się całe życie. Im więcej się uczysz tym bardziej zdajesz sobie sprawę jak jeszcze niewiele wiesz i jak wiele jeszcze jest przed tobą. Do życia nie tylko potrzebny jest nam pokarm i ruch ale również zdobywanie wiedzy.
Jak mawiał Gandhi Mahatma Żyj tak jakbyś miał umrzeć jutro a ucz się tak jakbyś miał żyć wiecznie.
Wiedza o życiu na zdrowie ...
„Ajurweda” (ayurveda) oznacza „wiedzę o życiu”, bądź „sztuka życia”. To sanskrycki termin, gdzie „ajus” znaczy życie, a „veda” wiedzę, mądrość.(Sanskryt to literacki język starożytnych, średniowiecznych i wczesnonowożytnych Indii). „Życie” jest tutaj synonimem „zdrowia”, dlatego ajurweda w tym znaczeniu jest wiedzą o zdrowiu.
Doskonały system medyczny
Ajurweda jest najstarszym systemem medycznym i filozoficznym wywodzącym się ze starożytnych Indii sprzed ok. 5 tysięcy lat. Ajurweda nie odnosi się tylko do praktycznych porad dotyczących zdrowia, daje ona głębokie zrozumienie powiązania pomiędzy ciałem, umysłem, duszą i zmysłami. Dosłowne znaczenie słowa Ajurweda to wiedza o życiu i długowieczności. Ponieważ życie bez poczucia szczęścia to agonia, szczęście na poziomie ducha i umysłu jest nierozerwalnie połączone ze zdrowiem fizycznym. Ajurweda uczy jak ważny jest spokojny i zrównoważony umysł, zadowolona dusza w osiągnięciu prawdziwego zdrowia fizycznego i szczęścia.
Medycyna ajurwedyjska opiera się na metodach naturalnego uzdrawiania, wykorzystuje ziołolecznictwo, zabiegi na ciało mające na celu oczyszczanie organizmu z toksyn tak fizycznych, jak i mentalnych, regenerację organizmu, a tym samym zapewnienie powrotu do pełni zdrowia.
Jedno ciało 3 siły
Ajurweda to system medyczny i filozoficzny, który trudno opisać w kilku słowach. Pomimo różnic kulturowych jakie nas dzielą są one bliskie nam wszystkim. Istotą ajurwedy jest dążenie człowieka do równowagi. Równowaga ta opiera się na energii. Pięć elementów (panca mahabhutas) łączy się w różnych proporcjach, aby stworzyć trzy dosze, czyli trzy podstawowe energie biologiczne. Te trzy kombinacje odzwierciedlają naszą konstytucję fizyczną i psychiczną. W ajurwedzie istnieją trzy typy konstytucyjne ciała, oparte na trzech doszach, są to vata, pitta i kapha.
Triada sylwetkowa
Typ wata cechuje się najwątlejszą budowę, ale za to ma największą zdolność do zmian i przystosowywania się w celu obrony. Na poziomie wewnętrznym wata to zarówno siła życiowa, jak i energia myśli, która wprawia w ruch przestrzeń w umyśle. Obdarza nas pozytywnymi cechami, takimi jak kreatywność, entuzjazm, szybkość, zręczność i chłonność, które pozwalają nam osiągać nasze życiowe cele.
Typ pitta jest umiarkowanie silny fizyczny, ale dysponuje większą siłą umysłową i emocjonalną. Pitta jest odpowiedzialna za zdolność do przetwarzania wrażeń, emocji i idei w celu dotarcia do prawdy. Pitta obdarza nas pozytywnymi cechami, takimi jak inteligencja, odwaga i żywotność. Bez niej brakuje nam umiejętności podejmowania decyzji lub motywacji do osiągania celów.
Typ kapha charakteryzuje się najsilniejszą budową, ale może mu zabraknąć motywacji i zdolności przystosowywania się, aby ją właściwie wykorzystać. Kapha obdarza nas emocjami i uczuciami. To ona budzi miłość i troskę oraz oddanie i wiarę, dzięki którym zachowujemy wewnętrzną harmonię i jednoczymy się z innymi. Kapha pozwala nam zachować to, co osiągnęliśmy dzięki swoim staraniom.
Typy w naszej kulturze
Niektórym może się wydawać , że ajurweda odbiega od kultury zachodniej a jej światopogląd jest nieco abstrakcyjny. Jednak nasza zachodnia medycyna i psychologia również określa typy konstytucyjne człowieka - sylwetki.
Typ asteniczny (leptosomatyk, astenik) - to osoba o budowie ciała wątłej i smukłej. Przeciętna waga oraz miary obwodu i szerokości są poniżej ogółu dla danego wieku i płci. Skóra sucha i blada, szczupłe ręce, słabo rozwinięte mięśnie i dłonie o delikatnych kostkach. Długa i wąska klatka piersiowa, płaski brzuch.
Typ pykniczny (pyknik) - to osoba o rozwiniętej głowie, klatce piersiowej i brzuchu. Ciało ma tendencję do rozkładania tłuszczu wokół tułowia. Średni wzrost, zaokrąglona figura, szeroka twarz na masywnej szyi, okazały, tłusty brzuch.
Typ atletyczny (atletyk) charakteryzuje się silnie rozwiniętym kośćcem mięśni a także skóry. Silny brzuch i dobrze rozwinięta klatka piersiowa, silne nogi.
Równowaga bezwzględnie konieczna
Ajurweda koncentruje się na tym, jak utrzymać poszczególne elementy w równowadze. Organizm będący w równowadze to organizm zdrowy, kiedy następuje brak tej równowagi następuje choroba.
Na zachowanie równowagi ma wpływ wiele czynników jednym z niezwykle istotnych jest nasza dieta.
Nie klej się
W ajurwedzie uważa się, że wszystko co klei nam się w buzi klei się także w jelitach.
Produkty mączne (z glutenem bo gluten to po czesku lepik), produkty mleczne. Wszystko to powoduje u nas zaśluzowanie i oblepianie jelit co w konsekwencji prowadzi do podrażnień, osłabieniu przyswajania witamin i minerałów. Dlatego istotne jest m. in. oczyszczanie i regeneracja podrażnionych jelit.
Trójca zdrowia
Triphala to unikalna kombinacja trzech owoców: haritaki, amalaki i bibhitaki. Jej głównym zadaniem jest balansowanie każdej z naszych dosz. Amalaki jest ziołem balansującym Pittę, wpływającym na zdrowie wątroby i oczu.
Z kolei bibhitaki jest ziołem balansującym Kaphę, czyli na różne dolegliwości związane z nadmiarem. Natomiast trzecie zioło, hiritaki, jest ziołem, które balansuje Vatę.
Triphala jak odświeża pamięć jelitom
Triphala zawiera w swoim składzie wyciąg z trzech ajurwedyjskich ziół: Emblica officinalis, Terminalia chebula i Terminalia bellirica, które wpływają korzystnie na funkcjonowanie przewodu pokarmowego, wspomagając trawienie. Triphala stymuluje ruchy perystaltyczne jelit. Sprawia, że wracają one do równowagi. Zwiększa czynności wydalnicze, ale bez efektu przeczyszczającego. Również działa regenerująco i łagodząco na jelita.
Dodatkowo Terminalia bellirica wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie wątroby oraz utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu oraz glukozy we krwi.
Moc triphali to moc owoców
Amla (Emblica officinalis, Liściokwiat garbnikowy) – owoc ten jest bogaty w witaminę C i używany jest samodzielnie lub w połączeniu z innymi roślinami w leczeniu przeziębienia i gorączki. Działa także diuretycznie i pomaga w trawieniu. Przywraca wewnętrzną równowagę ustroju i ogólnie wzmacnia.
Haritaki (Terminalia chebula, migdałecznik chebułowiec) nazywany także jako tybetański „król medycyny”. Migdałecznik używany jest w tradycyjnej medycynie w Indii i Iranie do leczenie wielu problemów, m.in. zaparć, demencji i cukrzycy. Dodatkowo, jak podaje dr Różanski „preparaty z owoców migdałecznika chebułowca normalizują poziom cholesterolu, lipidów i cukru w osoczu krwi. Hamują rozwój blaszek miażdżycowych i powstrzymują postęp zmian zwyrodnieniowych naczyń.
Bibhitaki (Terminalia bellirica) działa detoksyfikująco; szeroko rozpowszechniona w tradycyjnej medycynie indyjskiej jako lek na cukrzycę, wysokie ciśnienie i reumatyzm. Badania pokazały, że ekstrakt z tego owocu może zahamować rozwój blaszek miażdżycowych.
Dygresja na zakończenie
We współczesnym świecie bardzo trudno jest zachować równowagę. Pomimo wysiłku i starań oraz dbałości o żywność cały czas jesteśmy narażeni na czynniki, które zaburzają funkcjonowanie układów w naszym organizmie. Bez względu na wyznawany światopogląd niemalże wszyscy spożywamy pryskane warzywa, owoce. Niewielu z nas ma dostęp do hodowli mięsa czy ryb pozbawionych dodatków szkodliwych. Nasze jelita mają nie lada wyzwanie i w wielu przypadkach nie dają rady. Dlatego naszym zadaniem jest wspieranie ich w tej niełatwej walce. Bo zdrowie tkwi przecież w jelitach.
Na niedosyt lub zachętę
W związku z tym, że wiedza nie bierze się znikąd to zamieszczone informacje pochodzą od:ajurweda.com, ajurweda.pl, gdzie znaleźć można zdecydowanie więcej inforamcji o ajurwedzie.

 

Wiedza dla zdrowia - Triphala
znajdziesz tutaj